Správna výživa pri športovaní

Jedenie a pitie so športovaním súvisí viac ako si myslíte. Najmä mladší ľudia, ťažiaci z toho, že ich organizmus je ešte plný sily a energie, na to často zabúdajú. Je však naozaj dôležité, aby ste sa pri športových aktivitách dobre stravovali a hydratovali. Vôbec pritom nezáleží na tom či ste florbalista, futbalista alebo robíte individuálny šport. Ak budete dbať na správnu výživu, jednak vás ten mladícky elán ešte dlho neopustí a v druhom rade sa nestane, že by ste nevládali alebo sa po športovom výkone cítili zle.

Základom je dopriať telu dostatočný prísun energie. Celé je to o tom, či má váš organizmus pri záťaži čo spaľovať. Telo totiž pri aktivite spaľuje tuky, okrem toho však spotrebúva aj iné, dôležité a prospešné látky. Vašim cieľom by malo byť ich strate čo najviac zabrániť. Tieto látky našťastie dokážete úplne jednoducho dotankovať jedlom a tekutinami. Ak sa budete stravovať kvalitne, zabezpečíte si, že nebudete strácať bielkoviny zo svalov, a budete mať dobrú hladinu cukru v krvi. Na cukor však pozor, je to dobrý sluha, ale zlý pán. Dôležité je, aby mal dostatok cukru mozog, ak mu chýba, budete malátnejší, bude vás bolieť hlava a celkovo budete podráždenejší.

Rozdiel je samozrejme v tom či športujete preto aby ste si udržali kondíciu, nabrali svaly, alebo, a to býva najčastejší dôvod, aby ste schudli. Možno vás však prekvapí, že čo sa týka jedla a pitia, je to pre všetky skupiny takmer rovnaké. Všetci, aj tí čo chudnú, by mali pravidelne, no správne jesť. Ak totiž telo nedostane to čo potrebuje, nabehne na systém vytvárania zásob. A tuk začne pribúdať miesto toho, aby ste ho strácali.

Spísali sme preto pár rád, ktorými sa riadime my a ktoré odporúčame aj ostatným hobby športovcom.

 

Jedzte pravidelne počas celého dňa

Najdôležitejšia rada hneď na úvod. Nezabúdajte jesť. Je veľa ľudí, ktorým ráno nechutí. Aj my sme takí boli, ale je to iba o zvyku. Treba to len natrénovať a telo si rýchlo vybuduje správny návyk. Ak viete, že dnes vás čaká športová aktivita, pripravujte sa na ňu už od prebudenia. Doprajte si výživné raňajky a ani ďalšie jedlá nepodceňujte. Jesť by ste mali minimálne 5 krát denne, ideálne v 2 až 3 hodinových intervaloch.

 

Posledné jedlo hodinu pred aktivitou

Poslednú hodinu pred cvičením už nič nejedzte. Snažte sa rozplánovať si jedlo tak, aby ste hodinu pred výkonom nechali žalúdok odpočívať. Inak budete tráviť práve počas športovania a zbytočne budete strácať výkon, pretože telo ho bude musieť deliť medzi trávenie a zapriahnuté svaly. Potom sa môže stať, že energia, ktorú telo musí vydať vznikne nie spaľovaním tukov, ale práve svalov.

 

Počas aktivity jedzte striedmo

Sto ľudí, sto chutí. Hoci my jesť počas tréningu neodporúčame, nikomu to nechceme zakazovať. Samozrejme, ak sa bavíme o jedle, hovoríme o ľahkých jedlách typu cereálna tyčinka, banán, smoothies, prípadne rôzne výživové doplnky a podobne. Žiaden rezeň! Platí však to čo v predchádzajúcom bode, načo zbytočne zaťažovať telo. Drvivá väčšina tréningov nebýva taká dlhá, aby sa nedal najesť pred a po. Ak pociťujete hlad počas tréningu, zanedbali ste výživu pred tréningom.

 

Nezabúdajte na pitný režim

Pitie je rovnako dôležité, ako strava. To čo sme doteraz písali o jedle platí aj o vode. Pite pravidelne, v menších dávkach. Na rozdiel od jedla je hydratácia priamo počas tréningu veľmi dôležitá. Tekutiny v tele rozpúšťajú všetky živiny, preto je veľmi dôležité, nech ich je dostatok na to, aby organizmus dokázal vstrebať to čo má a naopak sa z neho vyplavilo všetko nepotrebné. Počas záťaže odporúčame piť každých 15 minút aspoň 250 ml vody. Dôrazne upozorňujeme, že najlepšie čistej, maximálne s prímesou vitamínov. Nikdy nepite sladené nápoje a vyhýbajte sa tiež minerálkam a perlivým nápojom, ktoré by mohli pri námahe začať dráždiť žalúdok.

 

Po cvičení sa tiež najedzte

Starostlivosť o výživu nekončí tréningom. Ani zďaleka, naopak, až príliš veľa ľudí si myslí, že najesť sa po tréningu je chyba. Svoju tréningovú dávku tým nezničíte, ale naopak posilníte jej účinok a hlavne regeneráciu. Ideálne je, ak sa dokážete najesť do 80 minút po tréningu, áno aj vtedy, keď zhadzujete kilá. Telo do seba hneď dostane to čo vydalo a výrazne zrýchli dobíjanie bateriek.

 

Ideálna predtréningová porcia

Ak ste dočítali až sem a zaujíma vás, aká by teda mala byť porcia jedla, ktoré si doprajete pred tréningom. Pridávame náš recept – 25 gramov sacharidov, 10 gramov bielkovín a 5 gramov tuku. Hodinu pred tréningom je to skvelá dávka na to, aby ste telo pripravili na zaberačku.

Doplniť samozrejme môžete už spomenuté výživové doplnky. Ak ste ich však doteraz nepoužívali, poraďte sa s profesionálmi. Napríklad v športovom obchode www.florbal4U.com vám radi poradia nielen s doplnkami, ale aj s celým tréningovým procesom. Držíme palce.