Ako vydržať behať, keď iba začínate

Už ste si niekoľkokrát dali predsavzatie, že začnete behať a vždy ste toho vzápätí nechali? Ani vlastne neviete prečo, ale nikdy ste nezostali u trénovanie, nikdy vás to vlastne nezačalo baviť. Skúste to znova, ale dodržujte pritom niekoľko zásad.

Pomalý rozbeh

Nesnažte sa bežať ihneď naplno. Spočiatku by vaša bežecké tempo malo byť naozaj pohodové, len o málo rýchlejší ako chôdza. Prvých desať minút pokojne striedajte beh a chôdzu a až až budete dostatočne rozohriatie, môžete pomaly zvyšovať tempo. Ak vyštartuje ako blesk a budete chcieť mať beh rýchlo za sebou, len riskujete nepríjemné natiahnutie šliach alebo iné zranenia.

Pohoda a žiadny stres

Pokiaľ nepatríte vyslovene medzi ambiciózny športovcov a niekto vám odporučí riadiť sa hneď od začiatku prísnym tréningovým plánom, verte, že budete behanie skoro vždy odkladať. Namiesto toho si radšej užívajte pohybu vonku, okolitej krajiny a vyberte si aj tempo, po ktorom vám nebude nasledujúce dve hodiny po dobehaní zle. Zabudnite na techniku, nebežte s hrudným pásom, ktorý keď bežíte príliš rýchlo alebo pomaly, tak ihneď pípa a oznamuje tým, že váš tep je príliš vysoký alebo nízky. Hlavne spočiatku je dôležité, aby ste netrénovali úplne naplno, a aby vám bolo príjemne.

Príjemná spoločnosť

Poznáte určite dobre ten pocit, keď by ste mali ísť behať, ale pred chvíli ste vstali z postele alebo ste prišli unavení z práce a jednoducho sa vám nechce. Ak sa to však opakuje častejšie, jedná sa už o výhovorky. Ako proti tomu bojovať? Ideálne si dohodnite spoločné behanie a stanovte si pevný čas. Väčšine ľuďom sa nechce rušiť dohodnuté plány a schôdzky, rovnako tak i beh. A navyše keď pobežíte s nejakým kamarátom či kamarátkou, hodinka či polhodinka utečú ako nič, porozprávate sa a ešte budete mať zo seba samých dobrý pocit.

Pretrénovanosť

Ak si myslíte, že čím častejšie pôjdete behať, tým v lepšej kondícii budete, ste na omyle. Predovšetkým začiatočníci nesmie behať príliš často a moc dlhé úseky. Spôsobíte si tým svalovú únavu a budete radi, ak dôjdete ďalšie ráno pešo do práce. Nieto aby ste si mohli plánovať ďalší tréning! Nezabudnite na preťahovanie predovšetkým nohách a celkovú regeneráciu. Jedine tak sa môžete zlepšovať a nevzdať to.

Plný žalúdok a príliš oblečenie

Ani jedno vám behanie rozhodne nespríjemní. Ráno behajte rozhodne pred raňajkami, večer po práci to skúste vydržať a navečerať sa až po návrate. Ak ste naozaj hladní, dajte si len niečo maličkého a neutrálneho, napr. Polku suché žemle alebo kúsok banánu. Keď pôjdete športovať ihneď po jedle, kedy žalúdok potrebuje tráviť a vy pritom budete zamestnávať iné svaly, môže vám to pokaziť celý beh. Dôležité je aj čo jete. Po cesnaku alebo vyprážanom jedle nechajte organizmus radšej oddýchnuť a vytráviť minimálne 3 hodiny, po diétnych cestovinách stačí aj dve. Častou chybou začiatočníkov je aj príliš teplé oblečenie. Než vybehnete, pozrite sa na teplomer a nenechajte sa zmiasť tým, ako sú oblečení ľudia na ulici. Vezmite si niekoľko ľahkých vrstiev, ktoré si môžete v prípade potreby obviazať okolo pása. Vyhnete sa prílišnému potenie, ktoré vám zbytočne uberie na pohode.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *